تغذیه

ارتباط تغذیه کودک در رشد جسمی و روانی

ارتباط تغذیه کودک در رشد جسمی و روانی

تغذیه کودک و تاثیر آن در سلامت جسمی و روانی

تقریبا 1 از 3 کودک در آمریکا دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. با وجود تمام تمرکزی که روی تغذیه کودک وجود دارد باز هم تمامی والدین نگران این مسئله می باشند، به خصوص وقتی صحبت از بچه ها می شود. فرزند شما به چه مقدار کالری نیاز دارد؟ آیا به میزان کافی کلسیم دریافت می کند؟ آهن کافی است؟  فرزند شما چربی زیادی مصرف می کند؟

  شما چه کودک نوپا و چه یک نوجوان داشته باشید ، تغذیه  کودک برای رشد جسمی و روحی او اهمیت دارد.

نوزادان و اهمیت تغذیه در آن ها

تغذیه کودک و اهمیت آن

در طول این مرحله از زندگی ، تقریباً همه چیز به شیر بستگی دارد  خواه شیر مادر باشد و یا شیر خشک، شیر مادر یا شیر خشک هر ماده مغذی مورد نیاز کودک را برای سال اول زندگی فراهم می کند.

در حدود شش ماه ، بیشتر نوزادان برای شروع غذاهای جامد مانند غلات حل شده درون شیر یا گوشت پوره شده استفاده می کنند. از آنجا که شیر مادر ممکن است در شش و نه ماهگی به اندازه کافی آهن و روی تأمین نکند ، غلات غنی شده می تواند به ویژه در شیر مادر کمک کند.

رویای سلامت با ارائه غلاتی مخصوص کودکان این مشکل را تقریبا برای تمامی والدین حل کرده است .

وقتی شروع به اضافه کردن غذا به تغذیه کودک  کردید ، دیوانه وار چربی به غذاها اضافه نکنید. اگرچه دستورالعمل های AAP محدودیت چربی را در بعضی از نوزادان مناسب نشان می دهد. به طور کلی ، شما نباید چربی را برای نوزادان زیر دو سال محدود کنید، زیرا مقدار سالم چربی برای رشد مغز و عصب نوزادان مهم است.

تغذیه کودک نوپا و پیش دبستانی

تغذیه کودک پیش دبستانی

کودکان نوپا و پیش دبستانی ها در حال رشد هستند و اغلب پر اشتها می باشند. اما  ممکن است یک روز به طور کامل غذا بخورند و روز دیگر به سختی چیز دیگری را بخورند. تا زمانی که شما یک انتخاب سالم را به آنها پیشنهاد دهید، آنها آنچه را که لازم دارند دریافت می کنند. پیشنهاد سالم شما می تواند محصولات ارگانیک باشد. در واقع محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که بدون مواد افزودنی شیمیایی می باشند.

در تغذیه کودک، کلسیم، برای ایجاد استخوان ها و دندان های قوی، مورد نیاز است. ممکن است کودکان شما تمایلی به خوردن سیر نداشته باشد، اما سیر بهترین منبع کلسیم مورد نیاز برای بدن است.

با این وجود، حساسیت به شیر، عدم تحمل لاکتوز برای کسانی که شیر را دوست دارند وجود دارد. شیر فاقد لاکتوز، شیر سویا، توفو، ساردین و آب پرتقال غنی شده از کلسیم، غلات، وافل و جو دوسر و حتی سویق  برخی از گزینه های پر از کلسیم است.

سویق یک غذای کامل برای کودک شما می باشد و می تواند جایگزین بسیاری از موادی باشد که کودک شما از خوردن آن امتناع دارد.

فیبر یکی دیگر از مواد مهم در تغذیه کودک است. کودکان نو پا شروع به گفتن “نه” می کنند و کودکان پیش دبستانی می توانند به خصوص درباره آنچه می خورند اظهار نظر کنند.

بچه ها ممکن است بخواهند به رژیم غذایی شیرین و پرنشاسته بپیوندند (فکر می کنند ناگت مرغ ، سیب زمینی سرخ کرده ، ماکارونی) بهترین غذا برای آن هاست. اما این سنین بهترین زمان برای تشویق میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار و لوبیا است که همه فیبر را فراهم می کنند. فیبر نه تنها از بیماری های قلبی و سایر شرایط جلوگیری می کند، بلکه به هضم غذا نیز کمک می کند و بهترین انتخاب برای تغذیه کودک است.

تغذیه کودک و ارتباط آن در سنین مدرسه

تغذیه کودک در سنین مدرسه

برای یک فرد 6 یا 7 ساله غیر معمولی نیست که به طور ناگهانی تصمیم بگیرند گیاهخوار شوند، وقتی حیوانات را درک کنند و اینکه این غذاها  از کجا تهیه می  شود. این بدان معنا نیست که کودک شما به اندازه کافی پروتئین دریافت نمی کند.

حیوانات تنها مواردی نیستند که ما از آن ها پروتئین می گیریم. برنج ، لوبیا ، تخم مرغ ، شیر و کره بادام زمینی همه پروتئین دارند. بنابراین اگر کودک شما به مدت یک هفته بدون گوشت زندگی کند به احتمال زیاد باز هم پروتئین کافی دارد.

این دوران زمانی است که بچه ها ابتدا به مدرسه می روند و کمی بیشتر از آنچه می خورند، انتخاب می کنند. مخصوصاً اگر خودشان آن را در کافه تریا بدست آورند. کیک، آبنبات، چیپس و سایر تنقلات ممکن است به عنوان غذای اصلی تبدیل شوند.

بدن به کربوهیدرات (قند) ، چربی و سدیم احتیاج دارد. اما باید در حد اعتدال مصرف شود، زیرا بیش از حد می تواند منجر به افزایش وزن غیرضروری و سایر مشکلات سلامتی شود.

بسته بندی ناهار فرزندتان و ترغیب آنها برای انتخاب محصولات ارگانیک می تواند به پیشرفت فرزندانتان کمک کند.

تغذیه در نوجوانان و جوانان

با شروع دوران بلوغ، جوانان برای حمایت از تغییرات بسیاری که تجربه می کنند، به کالری بیشتری احتیاج دارند. متأسفانه برای برخی ، آن کالری اضافی از غذاهای فست فود یا “آشغال” با ارزش غذایی کمی حاصل می شود.

برخی از نوجوانان برعکس کالری، چربی یا کربوهیدرات را محدود می کنند. بزرگسالی زمانی است که بچه ها از وزن و تصویر بدن خود آگاهی می یابند که برای بعضی ها می تواند منجر به اختلالات خوردن غذا یا سایر رفتارهای ناسالم شود.

والدین باید از تغییر در الگوهای غذایی فرزند خود آگاه باشند و حداقل یک یا دو بار در هفته شام ​​خانواده را در اولویت قرار دهند.

مانند کالری، میزان کلسیم نیز اهمیت دارد. کلسیم از هر زمان دیگری در سالهای نوجوانی اهمیت بیشتری دارد، زیرا در این مدت بیشتر جرم استخوان تشکیل می شود. ترغیب بچه ها به شیر، فرآورده های شیر یا جایگزین های غنی از کلسیم، باید به آنها در دریافت کلسیم بیشتر کمک کند.

جنسیت فرزند شما ممکن است در نیاز به یک ماده مغذی خاص نقش داشته باشد. به عنوان مثال ، دختران نوجوان برای جایگزینی آنچه در دوران قاعدگی از دست می دهند، به آهن بیشتری نسبت به همتایان خود احتیاج دارند و مردان نسبت به دختران کمی پروتئین بیشتری نیاز دارند.

آب بیش از نیمی از وزن بدن بچه ها را تشکیل می دهد. معمولاً کودک در سال اول زندگی به آب احتیاج است. اگر شما میخواهید طعم آب را دوست داشته باشید، مقداری لیمو یا لیمو ترش را برای استفاده بیشتر اضافه کنید.

میوه ها و سبزیجات می توانند از منابع طبیعی برخوردار باشند. با استفاده از این قانون ، می توانید در گرمازدگی و فعالیت بدنی بالا آب مورد نیاز بدن را تامین کنید.

منبع:

https://www.healthychildren.org/English/healthy-living/nutrition/Pages/Childhood-Nutrition.aspx

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.