اخبار, تغذیه, سلامت

نمک کویر رویای سلامت

کویر نمک بجستان با نام علمی پالایا از آثار طبیعی و بی نظیر کشور درشهرستان بجستان است که در گذشته به شکل سنتی و به عنوان معدن نمک بهره‌برداری می‌شده‌است، پالایا در پست‌ترین مناطق بعضی از حوضه‌های آبریز دشت‌های مسطحی با مشخصات ویژه تشکیل می‌شود که عمدتاً در مناطق خشک و به نسبت گرم و کم‌باران قرار گرفته‌اند و اغلب توسط نهشته‌های دریاچه‌ای و تناوب لایه‌های رس، سیلت و نمک پوشیده می‌شود. این کفه نمکی همهٔ رودخانه‌های این منطقه از جمله کال شور تربت حیدریه، کال نمک بشرویه، کال شش‌طراز و کال سنگ نسو به این کویر منتهی می‌شوند.این کفه نمکی به‌صورت دریاچه فصلی می‌باشد که در بعضی سال‌ها بسیار پرآب می‌شود. چه در حالت خشک و نمکی و چه دریاچه‌ای بودن این پلایا مقصد گردشگران زیادی می‌باشد. از کفه نمکی بجستان سالانه مقدار زیادی نمک خوراکی برداشت می‌شود که دارای خلوص بسیار بالایی نیز هست. (برای مشاهده میزان خلوص به آنالیز در پایین صفحه مراجعه شود.)

نمک کویر بجستان بدون شن ریزه و گل و لای می باشد و طبق آزمایشات ( برگ آنالیز مربوطه علاوه بر الصاق روی محصول ؛ در پایین این مقاله آمده است)،غنی از مواد معدنی گوناگون از جمله سدیم ، پتاسیم ، منیزیم ، کلسیم ، روی ،آهن ، ید ، منگنز ، برم و سایر عناصر و ترکیبات مفید میباشد که سبب تنظیم یون های بدن می شود و در درمان بسیاری از بیماری های عصبی ، عضلانی ، وریدی، مفصلی و پوستی بسیار موثر است. به علت خاصیت ضد عفونی کننده گی این نمک ،درمانگر بیماریهای قارچی و پوستی و نیز یک ضدعفونی کننده سالم برای سبزیجات ، میوه ها و دیگر مواد می باشد. همچنین یک خمیر دندان کامل و سالم است و در درمان و پیشگیری از : بیماریهای دهان و دندان ، سینوزیت ،مننژیت ، ذات الریه ، نارسایی قلبی، آسم ، کم خونی ، جذام ، سل ، کوری ،یرقان ، مخملک و غیره نیز موثر است.

امام کاظم(علیه السلام): “سفره‏‌ای که در آن نمک نباشد، بی‏‌برکت است. آغاز کردن غذا با نمک، برای تن‏درستی، بهتر است.

اگه از نمک کویر استفاده کنم چی میشه؟

تنظیم فشار خون

کمک به هضم بهتر غذا

ضد نفخ و رفلاکس

کمک به گرفتگی های عضلانی

کمک به زیباتر شدن پوست

از بین برنده ی باکتری های موجود در دهان

کمک به سفید و محکم تر شدن دندان

نمک، تنها سنگی است که می خوریم و چیزی فراتر از یک چاشنی است!

چرا که این ادویه نوعی عطر و طعم اساسی در غذای ما ایجاد می کند و می تواند رایحه ها را تشدید، سایر طعم ها را متعادل، طعم گوشت را آبدارتر و غذا را برای ماه ها یا حتی سال ها ماندگار و حفظ کند.

جالب است بدانید که نمک طبیعی می تواند به طور شگفت آوری رایحه ایجاد کند! چرا که به آزاد شدن مولکول های رایحه از مواد غذایی در هوا کمک کرده و این رایحه نیز گیرنده های بویایی ما را تحریک می کند.
نمک بازاری (یا به قولی بهداشتی یا تصفیه شده) یک ماده ی خطرناک و حتی سمی است و عاملی مهم در اختلال فشار خون؛ سقط جنین ، سرطان ، اختلالات عصبی و ازکار افتادن تدریجی دستگاه های مختلف بدن و… می باشد ، زیرا ترکیبات و نسبت مواد در نمک بازاری بگونه ایست که طبق تحقیقات و تجربه ، به هیچ وجه مجاز به ورود به بدن نیست. حتی همان هایی که می گفتند نمک تصفیه شده استفاده کنید الان میگویند نمک یعنی سم!!! و مدام از خطر استفاده زیاد آن هشدار می دهند! نمکی که گذشته استفاده میکردند نه تنها عاملی برای فشار خون و سایر اختلالات نبود بلکه درمانگر این بیماری ها و بسیاری از امراض بود.

یکی از مهمترین ویژگی نمک کویر رویای سلامت این است که ید موجود در نمک ؛ عنصری کاملا طبیعی بوده و بر خلاف نمک های بازاری که ید را به صورت شیمیایی به نمک تصفیه شده اضافه می‌کنند؛ این ید کاملا طبیعی و از عناصر تشکیل دهنده موجود در نمک می‌باشد.

در ادامه خاطر نشان می‌سازد شرکت ارگانیک به دلیل عدم تصفیه شیمیایی نمک کویر خود ؛ و به منظور احترام به قوانین سازمان غذاودارو که متولی اصلی غذا در کشور مییاشد؛ عنوان نمک غیرخوراکی را بر روی محصول قید کرده که مصرف کنندگان عزیز می‌توانند در مصرف خوراکی یا غیرخوراکی ؛ حق انتخاب داشته باشند .بدیهی است مصارف درمانی و غیرخوراکی نمک بسیار فراوان است که با یک جستجوی ساده میتوانید از آن مطلع شوید .

در کتب طب ایرانی، نمک‌های کوهستان به‌عنوان بهترین نمک و نمک دریا به عنوان بدترین نوع نمک معرفی شده است
این مطلب طبق منابع مکتوب ما است؛ “مخزن الادویه‌” حکیم عقیلی خراسانی که یکی از قوی‌ترین حکمای طب ایرانی است و کتابهایش به عنوان رفرنس در دانشگاه‌ها بررسی می‌شود جز منابع متقن طب ایرانی محسوب می‌شود؛ در بخش ملح این کتاب در مورد نمک‌ها صحبت می‌کند که در این بخش آمده “ملح مصنوع من ماء بحر ” یعنی نمک استخراج شده از آب دریا بدترین نوع نمک است.

“نمک دریا” که روزگاری پست‌ترین نوع نمک از منظر حکمای ایرانی بوده است متاسفانه امروز به‌دلیل تبلغات نادرست از سوی عده‌ای به اسم طب سنتی، مصرف آن در حال افزایش است.

توجه مهم :

در نمک رویای سلامت به هیچ عنوان از مواد شیمیایی به منظور جلوگیری از کلوخه شدن نمک استفاده نمی‌شود.
((ماده‌ای که بعنوان آنتی کیک یا ضد کلوخه مصرف می‌شود می‌تواند فروسیانید پتاسیم، کربنات کلسیم و یا کربنات منیزیم باشد. در نمک‌های خوراکی معمولا از فرو سیانید سدیم یا پتاسیم استفاده می‌شود. به کمک این ماده می توان ریزش آزاد را در نمک‌های خوراکی و صنعتی ببینیم و از کلوخه شدن آنها جلوگیری کنیم.))
لذا چنانچه نمک خریداری شده به دلیل تغییر رطوبت ؛ کلوخه شده بود میتوانید به روش فیزیکی آنرا مجدد به حالت پودر دربیاورید .

در ادامه و به منظور آشنایی با خواص فوق العاده نمک کویر رویای سلامت ؛ خواهشمندیم خواص نمک طبیعی را از زبان متخصص طب ایرانی اسلامی جناب آقای دکتر حمید ضیایی که اخیرا به رحمت الهی رفته اند ؛ ببینید و بشنوید

نقش عنصر سیلیکون موجود در نمک طبیعی در محافظت کنندگی از قلب_دکتر حمیدرضا ضیایی

نمک طبیعی؛ سَمِ سفید یا پادزهر بیماری ها؟- فیلم باشگاه خبرنگاران پویا تسنیم | Tasnim

پشت پرده مافیای دارو برای تولید نمکِ مضر- فیلم باشگاه خبرنگاران پویا تسنیم | Tasnim

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.