تغذیه

وزنگیری نوزاد و کودک چگونه است؟

وزنگیری نوزاد و کودک

وزنگیری نوزاد و کودک یکی از دغدغه های بزرگ والدین به حساب می آید. مخصوصا اگر اولین بار باشد که طعم شیرین مادر و پدر بودن را تجربه کنید. تقریبا تمام مادر و پدرها نسبت به این موضوع حساسیت نشان می دهند و به دنبال راه های مختلف، برای دریافت نتیجه هستند.
بچه داری همان قدر که جذاب به نظر می رسد، با نوعی دلهره نیز همراه است. به گونه ای که امکان دارد یک دل درد ساده کودک هم ذهن شما را آشفته کند. به همین خاطر والدین، به دنبال وزن گیری نوزاد و کودک که مهم ترین فاکتور سلامتی است، می باشند.
اگر نوزاد دارید، باید بدانید که در روزهای بدو تولد ایجاد تغییرات در وزن و کاهش وزن امری طبیعی است. این کاهش وزن، با گذشت زمان و شیردهی به طور منظم جبران می شود.
از همین رو، اگر می خواهید نوزاد و کودک شما وزنگیری خوبی داشته باشد، باید برخی از اصول تغذیه را رعایت کنید و یک برنامه غذایی برای فرزندتان در نظر بگیرید. در ادامه مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا با روش های وزنگیری نوزاد و مواد غذایی سالم و مقوی آشنا شوید، پس با ما همراه باشید.

وزن گیری نوزاد با شیر مادر

وزن گیری

نوزادانی که از شیر خشک برای تغذیه در روزهای ابتدایی تولد استفاده می کنند به نسبت شیر مادر، سرعت افزایش وزن بیشتری دارند. البته اگر مادران به طور منظم به نوزاد خود شیر بدهند، کاهش وزن فرزندشان سریعتر برطرف می شود.
شیرخشک با شیر مادر تفاوت هایی دارد، اما این مسئله دلیل نمی شود که بر روی استفاده از شیر مادر پافشاری کنید. ترجیحا بهتر است که نوزاد از شیر مادر تغذیه کرده و در کنار آن از شیر خشک نیز استفاده کند.
البته تحقیقات نشان می دهد نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می کنند، وزن بیشتری به نسبت نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند، دارند. اما این به نشانه کیفیت کم شیر مادر نیست، بلکه این نوزادها از ریشه تقویت می شوند و در برابر بیماری ها مقاومت بیشتری دارند.

چرا وزنگیری نوزاد مهم است؟

تنها مسئله ای که می توانند باعث آسوده خاطری والدین شود، وزن نوزاد می باشد. در واقع زمانی که کودک کاهش وزن دارد، زنگ خطری برای عدم سلامت فیزیکی او به صدا در می آید.
نکته ای که باید در نظر بگیرید تفاوت کودک شما با سایر کودکان است، به همین خاطر نباید نوزادان را با یکدیگر مقایسه کنید. برخی از کودکان در مسیر رشد، با چالش های متعددی روبه رو می شوند و طبق نمودار استاندارد رشد پیش نمی روند.
این کاهش وزن می تواند چند دلیل مانند دریافت نکردن کالری مناسب، عدم جذب مواد غذایی مفید و کاهش مصرف پروتئین و کربوهیدرات داشته باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که ریشه اصلی کاهش وزن، تغذیه نامناسب است. چاره این مشکل رعایت تغذیه کودک برای تعادل وزن او می باشد.

بررسی وزنگیری نوزاد از تولد تا یک سالگی

بررسی وزنگیری نوزاد

افزایش وزن کودک به عوامل بسیاری مانند ژنتیک، جنسیت، تغذیه دوران بارداری مادرو تغذیه نوزاد بستگی دارد. در بدو تولد کاهش وزن نوزاد، امری طبیعی است و معمولا تا 3 ماهگی، کمبود وزن جبران می شود.
وقتی کودک به 3 ماهگی می رسد، افزایش وزن او کند تر می شود و در 5 ماهگی این وزن دو برابر خواهد شد. امکان دارد برخی از کودکان در 4 ماهگی علاوه بر شیر، به غذاهای جامد نیز علاقه نشان دهند. اما بهتر است برای شروع غذای کمکی تا 6 ماهگی صبر کرده و پس از آن وعده های غذایی را شروع کنید.
از 7 ماهگی تا یک سالگی می توانید غذاهای کمکی را نیز به تغذیه کودک اضافه کنید. البته این غذاها، باید در کنار شیر خشک یا شیر مادر باشد و نباید تغذیه با شیر قطع شود.

نقش مولتی ویتامین ها در وزن نوزاد

مولتی ویتامین ها یکی از فاکتورهای مهم برای وزن گیری نوزاد است. شما باید در کنار تغذیه درست، از مولتی ویتامین ها نیز استفاده کنید. توجه کنید که هنگام استفاده از مولتی ویتامین ها زیاده روی نکنید و حتما این کار را تحت نظر پزشک کودک انجام دهید.
مصرف بیش از اندازه ویتامین ها، نه تنها باعث افزایش وزن نوزاد نمی شود بلکه تاثیرات بدی نیز به همراه دارد. در میان این ویتامین ها، قطره AD برای وزن گیری نوزاد تجویز می شود که می توان از آن تا دو سالگی کودک استفاده کرد. دقت داشته باشید که میزان استفاده از این ویتامین ها را باید پزشک مربوطه تعیین کند و از مصرف خودسرانه آن جلوگیری کنید.
ویتامین A نیز برای رشد نوزاد و تقویت سیستم ایمنی او تاثیر به سزایی دارد. تاکید می کنیم که در مصرف مولتی ویتامین ها زیاده روی نکنید، چرا که مصرف بیش از حد آن ها کمکی به وزنگیری نوزاد و کودک نمی کند.

تغذیه کودک با غذاهای کمکی

غذای کودک

بهترین زمان برای استفاده از غذاهای کمکی و جامد، 6 ماهگی می باشد. برای شروع شما می توانید از یک منبع که پروتئین دارد شروع کرده و کم کم آن را با سایر مواد ترکیب کنید.

پروتئین

پروتئین باعث سلامت فیزیکی و تقویت سیستم گوارشی و حافظه ی فرزند شما می شود. یک منبع مهم در تغذیه انسان به شمار می رود و وجود آن در غذاها ضروری است.
استفاده از مرغ و بوقلمون چرخ شده برای کودکان مفید می باشد و در کنار آن ها مصرف پروتئین های گیاهی نیز فراموش نشود. پروتئین های گیاهی شامل بلغور، حبوبات، قارچ و… می شود. پیش از مصرف این مواد غذایی توسط کودک، اطمینان حاصل کنید که به آن ها آلرژی نداشته باشد.

میوه و سبزیجات

ده ماهگی زمان مناسبی برای مصرف میوه و سبزیجات می باشد. سیب، هویج، گلابی و هلو میوه های خوبی برای وزنگیری کودک هستند. بهتر است میوه ها را به صورت پوره به کودکان بدهید.
در میان سبزیجات نیز اسفناج، کدو و نخود فرنگی گزینه های مناسبی هستند، چون منبع غنی از فیبر و ویتامین می باشند. برای استفاده از سبزیجات مانند میوه می توانید از پوره آن ها یا  به صورت سوپ، استفاده کنید.

غلات

غلات و پودر غلات از اصلی ترین غذا ها در وزنگیری نوزاد محسوب می شوند که شامل لیست بلندی از غذاها می شود. مهم ترین غلات گندم، جو، عدس و برنج هستند که حاوی مقدار زیادی منیزیم، کربوهیدرات، فسفر و… می باشند.

لبنیات

لبنیات بهترین گزینه برای تامین کلسیم بدن کودکتان می باشد. کشک، ماست و پنیر لبنیاتی هستند که می توان بعد از 7 ماهگی از آن ها به عنوان غذای کمکی استفاده کرد. در کنار این غذاها فرنی و حریره بادام نیز غذاهای شگفت انگیزی برای وزن گیری کودک هستند.

طرز تهیه غذاهای کمکی برای کودک

غذاهای کمکی که در بالا به آن ها اشاره کردیم، دارای دستوری هستند که در اینجا قصد داریم شرح دهیم.
به عنوان مثال معروف ترین پوره برای تغذیه، پوره سیب زمینی است که تهیه آن بسیار ساده می باشد. تنها کافیست سیب زمینی ها رو بجوشانید و سپس آن را پس از جدا کردن پوستش، له کنید. بعد از آن می توانید شیر و کره را به سیب زمینی له شده اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.
یکی دیگر از غذاهای محبوب، حریره بادام است. برای تهیه حریره بادام، باید چند بادام را در آب بجوشانید و سپس پوست آن ها را کنده و له کنید. بعد از آن آرد برنج، شیر و شکر را اضافه کرده و هم بزنید تا به قوام مورد نظر برسد.
به جای درست کردن حریره بادام می توانید از پودر غلات حریره بادام نیز که به صورت آماده است، استفاده کنید.

تاثیر سویق برای وزنگیری کودک

سویق ترکیبی با ارزش در وزن گیری نوزاد به حساب می آید که در طب اسلامی نیز مرسوم می باشد. سویق اشتها آور بوده و باعث رشد نوزاد و استخوان سازی می شود.
از همین رو می توان در سوپ و غذای کودک فینگر سویق اضافه کرد تا به وزنگیری او کمک کند. فینگر سویق ها ترکیبی از جو، عدس، نخود، سنجد و… به صورت آسیاب شده هستند.

سخن آخر

در بالا به موارد بسیاری برای وزنگیری نوزاد و کودک اشاره کردیم. رویای سلامت ارائه دهنده محصولات ارگانیک و مقوی بهترین انتخاب برای نوزاد و کودک شما می باشد. شما می توانید از محصولات ما استفاده کرده و شاهد رشد کودک دلبندتان باشید.
پیشنهاد می کنیم برای مشاهده همه ی محصولات با جزئیات به لینک زیر مراجعه فرمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.