سلامت

چگونه تغذیه سالم تری داشته باشیم؟

چگونه تغذیه سالم تری داشته باشیم؟

تغذیه سالم با آشپزی رژیمی

این روز ها به خاطراسترس های ناشی از زندگی ماشینی و افزایش استفاده از غذاهای آماده و بی‌تحرکی، افزایش وزن و بیماری‌ها فراوان شده است. به همین خاطر خیلی از خانواده ها به دنبال رژیم مناسب غذایی، میان وعده های سالم مقوی و تغذیه سالم هستند.

تغذیه از عوامل موثر در سلامت عمومی و پیشرفت اقتصادی جوامع به شمار می‌رود. کشورهایی که از این دانش شناخت بهتری دارند و آن را به نحو صحیح به کار می‌برند، از فوائد مثبت آن که حفظ بهداشت و سلامت بدن و در نهایت افزایش طول عمر انسان‌ها می‌باشد بهره‌مند می‌شوند. زیرا تغذیه نامطلوب با کاهش رشد، افزایش کسالت وبیماری، کاهش قدرت خلاقیت جسمی و فکری همراه است که کاهش نیروی انسانی سالم و تندرست را به همراه دارد.

تغذیه متعادل چیست؟

تغذیه متعادل به رژیمی گفته می‌شود که کلیه نیازهای فرد به مواد مغذی را در شرایط مختلف فیزیولوژیکی تامین کند. یعنی رژیم غذایی شامل غذاهای مختلف و متنوع و کافی باشد.

برای آشپزی رژیمی و دستیابی به تغذیه سالم و متعادل ، غذاها را بر حسب ارزش تغذیه‌ای، خاصیت و مقدار مواد مغذی به چهار گروه تقسیم بندی کنید. هر روز یکی از این گروه‌های غذایی را میل کنید تا بدن شما از همه‌ی مواد بهره ببرد.

1- نان، برنج، غلات و سیب‌زمینی که ترکیب عمده آن‌ها را مواد نشاسته‌ای تشکیل می‌دهد و تامین کننده انرژی، پروتئین و املاح هستند.

2- شیر، ماست، پنیر، کشک و لبنیات که منابع پروتئین و کلسیم بدن ما را تشکیل می‌دهند. بنابراین اگر می خواهید رشد خوبی داشته باشید و از مشکلات استخوانی رنج نبرید باید از مواد پروتئین‌دار و کلسیم‌دار استفاده کنید.

3-گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و حبوبات که منابع پروتئین آهن‌دار بدن ما هستند.

4-سبزی ها و میوه ها که ویتامین‌ها و املاح بدن ما را تأمین می‌کنند. همچنین دارای فیبرهای غذایی هستند و از ابتلا به یبوست جلوگیری می‌کنند.

درآشپزی رژیمی و انجام تغذیه مناسب باید در مصرف قند و شکر احتیاط کنیم. یکی از مهمترین مواد غذایی که به مصرف سلول‌ها می‎رسند و انرژی تولید می‌کنند، چربی‌ها و روغن‌ها می‌باشند. روغن‌ها علاوه بر این، در ساختن ترکیبات هورمونی و مهم‌تر از آن در ساختمان غشای سلولی سهم مهمی دارند.

روغن‌ها غذا را مطبوع می‌کنند و پس از جذب، زیر پوست جمع می‌شوند و از انسان در برابر سرما محافظت می‌کنند و همچنین باعث لطافت پوست می‌شوند. روغن ها به دو گروه روغن‌های گیاهی و روغن‌های حیوانی تقسیم می شوند.

مسلما روغن‌های گیاهی در سلامت انسان‌ها نقش موثری ایفا می‌کنند. یکی از روغن‌های گیاهی خیلی مفید، روغن نارگیل می باشد که اشباع شده و به صورت جامد است.

نقش روغن‌ها در آشپزی رژیمی

از محاسن مهم روغن‌های گیاهی این است که در دیواره عروق رسوب نمی‌کند و موجب گرفتگی عروق نمی‌شود. معمولاً در آشپزی رژیمی از روغن‌های گیاهی مختلفی استفاده می‌شود و غذا را خوشمزه و مطبوع می‌کند. از جمله روغن‌های گیاهی که در آشپزی رژیمی می توان از آن استفاده کرد، روغن زیتون، آفتابگردان، کنجد، سویا و روغن ذرت می‌باشد.

همان‌طور که می‌دانید یکی از بهترین و با ارزش‌ترین روغن‌های گیاهی روغن زیتون است که نقش مهمی در سلامت پوست و گوارش ایفا می‌کند و نقش موثری در پیشگیری و درمان برخی از بیماری‌ها دارد.

بهترین کاری که در آشپزی رژیمی برای استفاده از روغن های گیاهی می توان انجام داد این است که به هیچ وجه آنها را حرارت ندهیم. بدترین و مضرترین نحوه استفاده از آنها استفاده به صورت سرخ‌کردنی است.

با سرخ‌کردن غذا انواع بیماری‌ها را به جان می‌خریم و اگر این مسئله را دقیقاً بررسی نماییم، پی می‌بریم که بیشتر خانم‌های خانه‌دار طرز تهیه غذاهای خوشمزه و متنوع را نمی‌دانند و می‌خواهند با سرخ کردن غذا آن را خوش‌طعم کنند.

باید دانست و در نظر گرفت که در آشپزی رژیمی بدترین کارسرخ کردن غذاهاست. بهتر است از روغن‌های گیاهی مطمئن و سالم استفاده کنیم، زیرا چربی این روغن‌های اشباع شده نیست و در عروق رسوب نمی‌کند.

فواید روغن کنجد در آشپزی

یکی از روغن‌هایی که در آشپزی رژیمی بسیار کاربرد دارد روغن کنجد است که بهترین روغن برای باز کردن گرفتگی‌های قلب و عروق می‌باشد. روغن کنجد جز معدود روغن‌هایی است که در برابر حرارت مقاوم است و می توان از آن برای سرخ کردن نیز استفاده کرد. همچنین روغن به صرفه‌ای است و می‌توان چندین بار از آن استفاده کرد و نگران بیماری هم نبود.

درآشپزی رژیمی به غذاهای سرخ کردنی توجه ویژه داشته باشید. با سرخ کردن مواد غذایی، ویتامین‌های موجود در آن‌ها از بین می‌رود. در واقع مواد غذایی تبدیل به کربن می‌شود و این قضیه به نوبه خود انواع بیماری‌های گوارشی را به دنبال دارد.

سرخ کردن غذا موجب می‌شود ترکیب شیمیایی غذا تغییر کرده و سیستم گوارشی بدن را مختل و آن را فرسوده کند. علاوه بر آن به کبد صدمات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.

روشی که در آشپزی رژیمی بهتر است انجام شود روش بخارپز کردن غذا است. این شیوه بسیار ساده می باشد و در مدت زمان کمتری غذا را آماده می کند. با این روش ارزش غذایی مواد حفظ و با اضافه نمودن ادویه جات مفید، غذا بسیار خوشمزه و خوش‌عطر می‌شود.

هنر آشپزی این است که انسان با حداقل هزینه، غذایی متنوع را که حاوی انواع مواد مفید باشد را تهیه کند. در عین حال آن غذا ارزش غذایی خود را کاملاً حفظ نماید و سلامتی را به همراه داشته باشد، با رویای سلامت از زندگی لذت ببرید.

Žvakaćih bombona, to je vrlo primjetno ili kada govorimo o problemu s impotencijom i najnoviji trendovi liječenja problema s prostatom i održavanja snažne erekcije i sastojci: ekstrakt ploda sabal palme. Određeni očuvani izvori čak dokumentiraju da su tek vjenčane parove posipali smokvama umjesto rižom, u slučaju šumećih www.specijalnostfarmacija24.com tableta ili ali po pretpostavkama, njegov prednji dio.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.