تغذیه

خواص فوق العاده عسل را بشناسیم

خواص فوق العاده عسل را بشناسیم

عسل طلای زرد طبیعت

از ابتدای تاریخ تاکنون، زنبور های عسل، یکی از بزرگترین نعمت های طبیعت را در اختیار بشریت قرار داده است. خواص عسل آنقدر در زندگی انسان بسیار می باشد که در تمام فرهنگ ها و ادیان از آن صحبت شده است. در قرآن نیز سوره ای به نام زنبور عسل آمده است. و در آموزه های دینی و طب سنتی از این ماده استفاده های فراوانی می‌کنند. اگر بگوییم عسل معجون معجزه‌ آسای طبیعت است اغراق نکرده ایم. در سایت رویای سلامت قصد داریم شما را با انواع عسل و نقش آن ها در سلامت بدن آشنا کنیم و درباره فواید عسل گفتگو کنیم.

فرایند به وجود آمدن عسل و خواص عسل

عسل تولید شده در کندو، از پرفایده ترین خوراکی های جهان است

عسل تولید شده در کندو، از پرفایده ترین خوراکی های جهان است

این پروسه زمانی شروع می شود که زنبور عسل روی یک گل می‌نشیند تا شهد و مایع شیرین آن را بیرون بکشد. او شهد را در کیسه مخصوصی در بدنش ذخیره می کند ، جایی که آنزیم های شهد در قندهای ساده تجزیه می‌شوند .در پشت کندو ، زنبورهای دیگر شهد را به داخل لانه زنبوری منتقل می کنند. آنها بالای سلولها شناور می شوند و نسیمی ایجاد می کنند که شهد را خشک می کند تا آنکه به عسل تبدیل شود و بعد سلولها را با موم آب‌بندی می‌کنند .زنبورها برای تهیه یک کیلو عسل به دیدار 2 میلیون گل می‌روند. یکی از زیباترین دیدارهای تاریخ، قرار گلها و زنبورهاست.

عسل دکتر طبیعت

این محصول مقوی دارای مقادیر زیادی مونوساکارید ، فروکتوز و گلوکز است و حاوی حدود 70 تا 80 درصد قند است که شیرینی آن را تأمین می کند. قند طبیعی در عسل نه تنها برای قند خون مضر نیست بلکه در افرادی که از بیماری دیابت رنج می‌برند، کنترل کننده انسولین است.  عسل همچنین دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی است. علم پزشکی نوین موفق به استفاده از فواید عسل در مدیریت مزمن زخم و مبارزه با عفونت شده است.

بخشی از خواص عسل

پس از یک آشنایی کلی با طلای زرد طبیعت یعنی عسل می‌خواهیم به بررسی بخشی از فواید آن بپردازیم. علم مدرن در حال یافتن شواهدی برای بسیاری از کاربردهای تاریخی عسل است از جمله:

  1. کاهش فشار خون

آنتی اکسیدان های موجود در عسل می توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. فشار خون عامل مهمی برای بیماری های قلبی است و عسل ممکن است به کاهش آن کمک کند. دلیل این امر وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی است که با فشار خون پایین می آید. مطالعات موجود در دانشگاه های بزرگ دنیا از جمله دانشگاه هاروارد نشان می دهد، در اثر مصرف عسل فشار خون به صورت متوسط کاهش می یابد.

  1. بهبود دهنده کلسترول

سطح کلسترول بالای یک عامل خطرناک برای بیماری های قلبی است. این نوع کلسترول در آترواسکلروز و ایجاد چربی در شریانهای شما نقش مهمی دارد و می تواند منجر به سکته قلبی و سکته مغزی شود. جالب است که بدانید چندین مطالعه نشان می دهد که یکی از فواید عسل اورگانیک این است که سطح کلسترول شما را بهبود بخشد. کلسترول LDL “بد” را کاهش می دهد و در عین حال به طور قابل توجهی کلسترول HDL “خوب” را بالا می برد.

  1. برطرف کننده مشکلات گوارشی

استفاده عسل به صورت صبحانه در روند هضم غذا و بهبود دستگاه گوارش شما بسیار کمک می‌کند. یکی از خواص عسل رفع مشکلات یبوست و اسهال است، در واقع این ماده یک پروبیوتیک قوی است، به این معنی که باکتریهای خوبی که در روده ها زندگی می کنند را تغذیه می کند که نه تنها برای هضم بلکه برای سلامت کلی بسیار مهم است.

  1. درمان گلو درد

در زمان سرماخوردگی، یک قاشق غذاخوری عسل را امتحان کنید. از فواید عسل درمان قدیمی گلودرد است. وقتی به ویروس سرماخوردگی مبتلا شدید، مقداری عسل را به لیمو به اضافه کنید. همچنین به عنوان مهار کننده سرفه عمل می کند. تحقیقات نشان می دهد که عسل به اندازه دکسترومتورفان، در داروهای ضد سرفه مؤثر است. فقط یک یا دو قاشق چایخوری دردسر مراجعه به مطب دکتر را از شانه های خود بردارید.

  1. منبع سرشار آنتی اکسیدان

عسل خام حاوی مجموعه ای از مواد شیمیایی گیاهی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند. آنتی اکسیدان ها به دلیل محافظت از رادیکال های آزاد به محافظت از بدن در برابر آسیب سلولی کمک می کنند. رادیکال های آزاد در روند پیری نقش دارند و همچنین ممکن است در ایجاد بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی نقش داشته باشند. تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در عسل به نام پلی فنول ممکن است در جلوگیری از بیماری های قلبی نقش داشته باشد. پس به زبان ساده فواید عسل در جلوگیری از ابتلا به بیماری های مزمن مثل سرطان و همچنین پیری زودرس، بسیار مفید است.

  1. مغذی پوست

یکی از فواید عسل این است که پوست و صورت شما را تغذیه می کند. استفاده از عسل برای پوست به دلیل خاصیت مرطوب کننده و تغذیه کننده آن بسیار مفید است. عسل بهترین مرطوب کننده طبیعی است، خصوصاً برای پوست خشک شما و همچنین کاربرد آن بسیار آسان است. عسل خام نه تنها منافذ پوست را باز نمی کند بلکه به مرطوب شدن پوست چرب نیز کمک می کند. همچنین برای درمان ترک لب ها در طول زمستان مفید است. بسیاری از افراد از ماسک های عسل برای تصحیح رنگ پوست استفاده می کنند. همچنین به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی، برای درمان زخم ها، کبودی، بریدگی، سوختگی و سایر عفونت ها مفید می باشد.

  1. تقویت کننده سیستم ایمنی
از فواید عسل در طب سنتی بسیار استفاده می‌شود

از فواید عسل در طب سنتی بسیار استفاده می‌شود

آنتی اکسیدان ها و داروهای ضد باکتری در عسل در مبارزه با عفونت هایی که توسط ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها ایجاد می شوند، کمک می کنند. به گفته پزشکان و دانشمندان، عسل گندم سیاه بیشترین میزان آنتی اکسیدان را دارد و مصرف آن در روز، برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید می باشد. به همین دلیل است که عسل به عنوان یکی از بهترین غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی می باشد. همیشه توصیه می شود هر روز صبح قبل از صبحانه یا حتی تمرین ، عسل مصرف کنید تا یک منبع انرژی اضافی برای کل روز بدست آورید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.