تغذیه

غلات کامل چیست و چه فوایدی دارد؟

غلات کامل

غلات کامل در طول روز، سلامتی ما را تضمین می کند به همین خاطر توصیه می شود که هر روز استفاده کنیم. با مصرف غلات نیاز های طبیعی بدن مانند فیبر، مواد معدنی و… که برای سلامتی ضروری هستند را دریافت می کنیم.
برای اینکه غلات مورد نیاز بدن را تامین کنیم، ابتدا باید بدانیم که غلات کامل چیست؟ چه فوایدی دارد؟
در این مقاله به طور کامل در مورد غلات و مزایای آن صحبت کرده و لیستی از غلات کامل را در اختیارتان قرار می دهیم، پس همراه ما باشید.

غلات کامل

غلات کامل شامل قسمت های مختلف یک دانه اعم از هسته، جوانه و… می شود. این در حالی است که در غلات تصفیه شده سبوس را از جوانه جدا می کنند.
در هنگام خریداری یک محصول به متن روی بسته دقت کنید که از کلمه غلات کامل یا سبوسدار استفاده شده است. علاوه بر نوشته روی بسته به مواد اولیه محصول نیز توجه کنید تا از وجود آن مطمئن شوید.
دقت کنید که برخی از نان های قهوه ای رنگ دارای شکر قهوه ای هستند و به همین خاطر رنگ آن ها با سایر نان متفاوت است. بنابراین قبل از خرید ابتدا از وجود سبوس در آن اطمینان حاصل کنید.
غلات کامل سرشار از آهن، فسفر، منیزیم، فیبر و… می باشد و بهترین جایگزین غلات تصفیه شده است. این غلات خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و سرطان را کاهش می دهد و سلامت شما را تامین می کند.

فواید غلات کامل برای سلامتی بدن چیست؟

فایده غلات کامل برای بدن

همانطور که گفتیم این ماده مغذی دارای فواید بسیاری است که در ادامه قصد داریم این فواید را به طور کامل بیان کنیم:

فیبر بالا

یکی از دلایلی که باعث توصیه به مصرف غلات کامل می شود، وجود فیبر بالا در آن می باشد. یک فرد بالغ در طول روز به 25 تا 35 گرم فیبر نیاز دارد تا بدنی سالم داشته باشد.
غلات کامل دو نوع محلول و نامحلول دارند که هر دو برای بدن مفید هستند. به عنوان مثال نان سبوس دار و برنج قهوه ای در مقابل نان سفید و برنج سفید فیبر بیشتری دارند. از آنجایی که هضم فیبر مدت زمان بیشتری می برد، با مصرف آن مدت طولانی تری احساس سیری می کنید. این مسئله برای افرادی که رژیم غذایی می گیرند بسیار مهم است.

تقویت سیستم گوارش 

غلات کامل و سویق کامل مشکلات گوارشی را برطرف کرده و از بروز مشکلات روده نیز جلوگیری می کند. فیبر موجود در آن باعث رفع یبوست و التهاب می شود. سبوس موجود در آن، باکتری های خوب روده بزرگ را تقویت می کند. به طور کلی غلات باعث جذب بهتر مواد مغذی و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

کاهش فشار خون و کلسترول

همانطور که در بالا به این موضوع اشاره کردیم این ماده از بروز بیماری های قلبی و جذب کلسترول بد جلوگیری می کند. غلات سبوس دار، در هر شکلی که باشد برای قلب مفید بوده و فشار خون را کاهش می دهد. از آنجایی که تغییر در کلسترول و فشار خون باعث تغییر در عملکرد قلب می شود، استفاده از آن برای قلب  نیز مفید است.

کنترل وزن

کنترل وزن با غلات کامل

برای رژیم غذایی و کنترل وزن، بهترین انتخاب است و تحقیقات نیز همین مسئله را نشان می دهد. این تحقیقات در مورد مردان و زنانی است که غلات مصرف می کنند و از افزایش وزن ناگهانی در امان هستند. علاوه بر کاهش وزن از تراکم چربی در ناحیه شکم نیز جلوگیری می کند.

تنظیم قند خون بدن

از دیگر مزایای این ماده می توان به تنظیم قند خون بدن اشاره کرد. مطالعات نشان می دهد افرادی که روزانه از غلات استفاده می کنند کمتر در خطر ابتلا به دیابت می باشند. 

منبع غنی از ویتامین B و مواد معدنی

غلات سبوسدار منبع غنی از ویتامین B هستند که بسیار برای بدن مفید است. همچنین در کنار ویتامین ها، سرشار از مواد معدنی نیز می باشند. مواد معدنی شامل آهن، منیزیم، زینک و… می شود که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند.

جلوگیری از سرطان و بیماری های تنفسی

مصرف مرتب این ماده خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها به خصوص سرطان را کاهش می دهد. همچنین از بروز آلرژی و آسم نیز جلوگیری می کند. محققان تحقیقی بر روی کودکان انجام داده و به این نتیجه رسیده اند که برنامه غذایی حاوی غلات، در کاهش خطر ابتلا به آسم و بیماری حساسیتی موثر است.
بنابراین اگر می خواهید زندگی سالمی داشته باشید مواد مغذی و سالم را در برنامه غذایی خود جای دهید.

جلوگیری از مشکلات گوارشی

مواد غذایی باید علاوه بر دارا بودن مواد مغذی، هضم راحتی نیز داشته باشند تا از مشکلات گوارشی جلوگیری کنند. رژیم غذایی مناسب همان چیزی است که شما برای سلامتی خود به آن نیاز دارید پس آن را جدی بگیرید.
اگر شما وزن خود را کنترل کنید، رژیم غذایی مناسب و فعالیت فیزیکی داشته باشید، سلامتی خود را تضمین می کنید.

لیست غلات کامل چیست؟

لیست غلات کامل

این ماده مغذی انواع مختلفی دارد که به شرح زیر می باشد:

  • نان سبوس دار
  • جو دوسر کامل
  • گندم کامل
  • چاودار سبوس دار
  • بلغور گندم
  • ارزن
  • گندم سیاه
  • کینوا
  • برنج قهوه ای
  • ذرت
  • اسپلد
  • پاستا سبوسدار

تفاوت غلات تصفیه شده با غلات کامل

غلات تصفیه شده مقدار زیادی کربوهیدرات وارد بدن می کند که باعث افزایش قند خون بدن می شود و به همان سرعت قند خون را پایین می آورد. همین مسئله باعث می شود که شما دوباره گرسنه شوید و میل به غذا داشته باشید. در نتیجه باعث افزایش وزن و چاقی می شود. علاوه بر قند خون، چربی بدن را نیز بالا می برد.
در مقابل آن غلات کامل از مواد مغذی و فیبر بالای برخوردار است و از چاقی، دیابت، بیماری قلبی و سرطان جلوگیری می کند. نوع سبوس دار مواد معدنی، پروتئین و تمام نیازهای مورد نیاز بدن را تامین می کند و بهترین جایگزین برای نوع تصفیه شده محسوب می شود.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم شما را با فواید غلات کامل آشنا کرده و رژیم غذایی سالمی را به شما پیشنهاد دهیم. رویای سلامت ارائه دهنده محصولات ارگانیک و مقوی بهترین انتخاب برای زندگی سالم می باشد. به همین خاطر پیشنهاد می کنیم به فروشگاه ما مراجعه کرده و سلامتی خود و خانواده عزیزتان را تضمین کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.